תמונה גרפית תמונה גרפית תמונה גרפית תמונה גרפית תמונה גרפית
תמונה גרפית
צור קשר תמונה גרפית
 תמונה גרפית
ראשי > פרסומים/מאמרים > ליקויי למידה אצל מבוגרים מאת ד"ר ישראל וינקלר
פרסומים/מאמרים
תמונה גרפית"פרנסה בכבוד" (מחזור א') - תוכנית הכשרה מקצועית לחרדים - מחקר הערכה
תמונה גרפיתאנדרגוגיה - יסודות בלמידת מבוגרים ובהנחייתם (מאת מלקולם נואלס)
תמונה גרפיתבניית כבוד וסילוק חוסר כבוד (מאת Dr Michell Borba)
תמונה גרפיתליקויי למידה אצל מבוגרים מאת ד"ר ישראל וינקלר
 

תמונה גרפית


ליקויי למידה אצל מבוגרים

מאת: ד"ר ישראל וינקלר 

 

 במשך שנים שלט המיתוס כי ליקויי הלמידה של ילדים נעלמים איכשהו עם הזמן. הסיבה לכך הייתה שילדים לקויי למידה פרשו ברובם ממסגרות בית הספר בגיל מוקדם יחסית ובכך הפסיקו להעיק על מערכות החינוך. חלק מילדים אלה השתלב בעולם העבודה ובתעסוקות אשר אפשרו להם לעקוף את ליקויי הלמידה. בעולם העבודה הם השתלבו בתחומי תעסוקה אשר לא הצריכו הרבה קריאה, כתיבה וחשבון, אם בכלל. 

המבוגר העובד כפועל ייצור, נהג, סוחר, מנהל עבודה, חקלאי, אמן, ספורטאי, מכונאי,  בעל חנות, גרפיקאי או טכנאי יכול להצליח בעבודתו ולעקוף את ליקויי הלמידה האקדמיים שלו, מבלי שהסביבה תחוש בכך. הוא ימצא דרכים רבות, חלקן יצירתיות מאוד, בכדי להימנע מחשיפת קשיי הקריאה והכתיבה גם ממשפחתו. המבוגר לקוי הלמידה נמנע מלעזור לבנו בהכנת שיעורי הבית, נמנע מכתיבת מכתבים ונמצא במבוכה רבה כאשר ב"ליל הסדר" הוא מחפש מוצא בכדי להימנע מלקרוא בקול רם את ה"הגדה". 

ליקויי הלמידה לא נעלמים עם הגיל. אמנם יכול לחול שיפור מסוים, ואפילו משמעותי, במיומנויות הקריאה והכתיבה, אך בפועל מדובר עדיין בליקויים קוגניטיביים קבועים ממקור תורשתי, אשר מלווים את האדם למשך כל  חייו.  פעמים רבות המבוגר,  הסובל מליקויי למידה, איננו מודע לכך. הוא מאמין כי קשיי הקריאה, הכתיבה והכתיב, נובעים מכך שבילדותו היה "עצלן" או מכיוון שלא ניתנה לו ההזדמנות לרכישת השכלה מספקת. האמת היא ש"עצלנות" או "חוסר מוטיבציה" הינם התוצאה של הליקוי ולא הסיבה להם.  

ילדים ונערים רבים, בשכיחות של יותר מ15%-(!) מהאוכלוסייה, מנסים במשך שנים רבות של שהותם בבית הספר להשתלט על המיומנויות הבסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון ולא מצליחים בכך. הסביבה מייחסת להם אפיונים של עצלנות או טיפשות, מתוך חוסר הבנה של הקשיים. בהפכם למבוגרים, מקוים אותם לקויי למידה כי במסגרת עבודתם יצליחו לעקוף או להימנע מהתמודדות עם הקשיים שלהם. במידה מסוימת הם מצליחים בכך, אך הדאגה שמא ייחשפו קשייהם מלווה אותם למשך כל החיים. הם נאלצים, כאמור, להסתיר את הקשיים מהאנשים הקרובים להם ביותר כמו בני משפחתם. במסגרת העבודה הם מתקשים להתקדם כי הם חוששים להשתלב בהכשרה מקצועית מתקדמת. פעולות יומיומיות רבות כמו כתיבת צ'קים, קריאת חוזים, צפייה בסרט עם כתוביות, מילוי דו"חות ושאלונים וקריאת ספרים ומאמרים,  הופכות למשימות קשות ומביכות. 

חשוב לזכור שבעבר היו למבוגרים הסובלים מליקויי למידה פתרונות תעסוקתיים רבים יחסית שלא חייבו השכלה גבוהה. עם השנים פחתו מאוד האופציות התעסוקתיות אשר אינן מחייבות השכלה גבוהה. יותר ויותר מבוגרים נאלצים להתעמת עם הקשיים, כלומר עם ליקויי הלמידה שלהם. זאת גם אחת הסיבות לכך שיש תחושה בציבור של "אינפלציה" בשכיחות של ליקויי הלמידה. יותר ויותר אנשים מודעים לבעיה וליותר אנשים אין ברירה אלא לבדוק את אפשרות קיומם של ליקויי למידה בתפקודם הקוגניטיבי. 

תחום ליקויי הלמידה אצל מבוגרים הינו חדש מאוד. עיקר המחקר מתמקד באוכלוסיית הילדים והמחקר הנוגע במבוגרים הינו זניח. מעט מאוד אנשי מקצוע בתחום ליקויי הלמידה יודעים לאבחן אותם אצל מבוגרים. האמת היא שתחום המחקר והידע אודות ליקויי למידה אצל ילדים גם הוא חדש יחסית. בישראל קיימת מבוכה ובלבול רבים בכל הנוגע לאבחון והגדרת הזכויות של ילדים עם ליקויי למידה. ביחס למבוגרים קיימת ממש בורות. משרד החינוך מתמקד באופן טבעי באוכלוסיות הילדים, ולמעשה אין מי שידאג לאוכלוסיית המבוגרים. אותם מבוגרים המקבלים הזדמנות נוספת להשלמת השכלתם נאלצים לייצג את עצמם מול רשויות  המגלות כלפיהם נוקשות, חשדנות וחוסר הוגנות הגובלים ברשעות.  

בארה"ב (Gregg & Hoy & Gay, 1996), וסביר להניח שגם בארץ, אוכלוסיית הסובלים מליקויי למידה היא הגדולה ביותר מבין הקבוצות הסובלות מליקויים או מנכות כלשהי. כל שנה מצטרפים מבוגרים נוספים לקבוצה זו הנאלצת להתמודד עם בעיות של הכשרה מקצועית, השלמת השכלה ותעסוקה ללא התמיכה של מסגרת חינוכית, ללא מודעות מספקת של הציבור והממסד, ללא זכויות מעוגנות בחוק וללא תמיכה כספית. שירותי תמיכה וארגונים הקיימים לקבוצות אוכלוסיה הסובלות מנכויות פיסיות שונות, לא קיימים לגבי אוכלוסיית המבוגרים הסובלים מליקויי למידה. המבוגר לקוי הלמידה נאלץ להתמודד לבדו ולרוב לעסוק בהכחשה או הסתרה של קשייו.  

בארה"ב ובאירופה קיים כבר שנים רבות תהליך הדרגתי של הכרה בזכאות של מבוגרים לקויי למידה לשירותים ותמיכה מיוחדים עם סיום בית-הספר התיכון, בדומה לשירותים הניתנים לבעלי נכויות פיזיות או נפשיות (Bassett & Smith, 1996).  בישראל מגויסים בני ה18-, הסובלים מליקויי למידה, לשירות צבאי של 3 שנים, כשרק לאחרונה הוכר ליקוי הלמידה כ"סעיף" ב"פרופיל" הרפואי-צבאי. הרבה חיילים, הסובלים מליקויי למידה, מצליחים טוב יחסית במסגרת הצבא מכיוון שהם נדרשים לפעולות ומטלות השונות באפיונן מאלו שבבית הספר. חלק מהם משתלב היטב גם ביחידות קרביות ותקופת הצבא הופכת לעיתים לתקופה המאושרת בחייהם.  

עם זאת,  ככל שיימשך התחכום הנדרש לשם תפקוד בצבא, יהיה קשה יותר ויותר למבוגרים לקויי למידה להשתלב גם במסגרת זו. אבל הבעיה העיקרית עולה באופן חריף עם השחרור מהצבא. באופן פתאומי נדרש החייל המשוחרר לקוי הלמידה לעמוד מול הצורך להשתלב בלימודים, הכשרה מקצועית או עבודה. לעיתים קרובות המבוגר לקוי הלמידה אינו מודע כלל לליקויי הלמידה מהם הוא סובל. המערכת החינוכית והתעסוקתית של עולם המבוגרים איננה ערוכה לאבחן את קשייו של המבוגר, לסייע לו בעבודה ובלימודים או להגן על זכויותיו.  

המצב הנוכחי בארץ בתחום המודעות, המחקר, החקיקה ושירותי עזרה ושיקום למבוגרים הסובלים מליקויי למידה, הינו קשה ביותר. רק אותם מקרים קשים, בהם קיימים ליקויים נוירולוגיים בולטים, זוכים לתשומת הלב הראויה. אבל, כשמדובר בבעיה ששכיחותה כ- 15%, ברור הוא שמרבית המבוגרים הסובלים מליקויי הלמידה לא זוכים לכל תמיכה.  

המצב גם חמור במיוחד כי ישנם מעט מאוד אנשי מקצוע אשר עברו הכשרה או שהינם בעלי נסיון להתמודד עם מבוגרים הסובלים מליקויי למידה. לאחראים על ההכשרות המקצועיות במשרד העבודה ועל תכניות הלימודים במכללות, אוניברסיטאות ובקורסים מקצועיים אין לרוב את המודעות, הידע או הרגישות הנדרשת בעבודה עם מבוגרים לקויי למידה. מבוגרים אלה סובלים לרוב גם מקשיים רגשיים וחברתיים הנובעים הן ישירות מליקויי הלמידה והן כתגובת תסכול מתמשכת לליקויים הללו.  

המדיניות החוקתית ביחס למבוגרים עם ליקויי למידה כלל לא קיימת. משרד החינוך מתקשה עדיין להתמודד עם הנושא של ליקויי למידה אצל ילדים וייקח עוד זמן רב עד שיתפנה להתמודדות נכונה עם המבוגרים. 

 

מבט לעתיד

בעבר, המבוגר הסובל מליקויי למידה, הצליח לעיתים בעזרת אסטרטגיות פיצוי או עקיפה להשתלב בעולם העבודה. המשימה הזאת נעשית עם השנים קשה יותר ויותר ככל שהדרישות להשכלה גבוהה והכשרה מקצועית מתקדמת הופכות רבות וגבוהות יותר. בהתאם, שיעורי האבטלה בקרב המבוגרים לקויי הלמידה גבוהים יותר מאשר בקרב מבוגרים ללא ליקויי למידה (Brinckerhoff, 1996).  

ללא הגברת המודעות, שיפור שיטות האבחון, שיפור החקיקה ומתן טיפול וסיוע מתאימים יעלו שיעורי אבטלה אלו עוד יותר. ההתמודדות עם עולם התעסוקה הדורשני תוביל לתסכולים ואכזבות, אשר מוכרים למבוגר לקוי הלמידה עוד מימיו בבית-הספר ותנציח את הקשיים הרגשיים והבעיות החברתיות שהיו מנת חלקו כבר בילדות.  

הגישה הנוכחית של משרד החינוך ביחס לזכויותיו של המבוגר לקוי הלמידה הינה נוקשה, חשדנית ומצביעה גם על חוסר הבנה של מהות הליקוי. היחס הינו מתנשא ומנוכר, והטיפול בהתאם לוקה בחסר. כאשר כבר מתקבלת האבחנה של ליקוי למידה אצל מבוגר, מתייחסות הרשויות כאילו מדובר בילד עם ליקוי אשר פשוט התבגר בכמה שנים. המלצות מגוחכות, כמו הפנייה ל"הוראה מתקנת", עדיין ניתנות למבוגרים אשר במשך שנים רבות ניסו בכל כוחם לקרוא ולכתוב כראוי, מבלי להבין שליקוי הוא ליקוי. 

המבוגר לקוי הלמידה, אשר מנסה, אולי בפעם האחרונה בחייו, לגשת לבחינות הבגרות, נזקק לשם כך לגיוס של כוחות נפשיים רבים בכדי לשנות דפוסי חיים שהותוו על ידי ליקויי הלמידה מהם הוא סובל. במשך שנים הוא ניסה להתמודד עם ליקויי הקריאה והכתיבה, וכיום הוא זקוק למעשה לגורם שיסביר לו שמדובר בליקוי "בלתי ניתן לתיקון", אשר איננו קשור ליכולתו האינטלקטואלית, ואשר למרות קיומו, ניתן לעקוף אותו ולהתקדם כמבוגר מבחינה השכלתית ותעסוקתית. המבוגר לקוי הלמידה יכול, בעזרת הכוונה ועידוד, לבצע מהפך בחייו, כשאחרת הוא עלול לשקוע בדפוס כרוני של חוסר הסתגלות לחיים עצמאיים, הן ברמה התעסוקתית והן ברמה החברתית.  

המאמר השלם נמצא באתרים הבאים:

http://www.romprat.co.il/article.asp?article_id=87

http://www.e-mago.co.il/e-magazine/learning.html

 

תנאי שימוש   I  אודות האתר  I  צור קשר  I   הצעות ופניות הציבור
תמונה גרפית
© כל הזכויות שמורות 2014 . מדינת ישראל.
© Copyright 2014 . State of Israel. All rights reserved.